W drugim kwartale 2019 roku Ukraińcy wydali w Polsce ponad 2 mld złotych

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego obejmujących drugi kwartał 2019 roku wynika, że ukraińscy konsumenci wydali aż 2 miliardy złotych w obrocie detalicznym. To aż od 3,4% więcej niż wydali w analogicznym okresie w roku poprzednim. Pomimo tego, że tempo wzrostu imigracji z Ukrainy maleje i w 2019 po raz pierwszy odnotowaliśmy mniejszy napływ imigrantów niż w latach poprzednich, to ich wydatki w polskich sklepach nieustannie wzrastają.

Ukraińcy jedną z największych grup konsumenckich w Polsce

W drugim kwartale 2019 roku obcokrajowcy na zakupy i usługi w Polsce zostawili 11,9 miliardów złotych. Od tymczasowych pracowników z Ukrainy, stanowiących aż 70% wszystkich przebywających tutaj Ukraińców, więcej dostarczyli nam jedynie Niemcy, którzy w sumie wydali 4,8 miliardów złotych. Za Ukraińcami plasują się natomiast „bliskie” narody, które nie przebywają w Polsce, a jedynie przekraczają granicę w celach konsumpcyjnych. Są to przede wszystkim: Czechy, Słowacja, Białoruś, Litwa oraz Rosja. Warto jednak zaznaczyć, że znajdujący się na trzeciej pozycji Czesi wydali niemalże dwa razy mniej niż Ukraińcy. Jeszcze lepsze statystyki dla pracowników z Ukrainy otrzymamy, jeśli przypatrzymy się średnim wydatkom na jeden wyjazd. W tym przypadku zdecydowanie przodują Ukraińcy, którzy w czasie jednego pobytu w Polsce na zakupy wydają średnio aż 794 złote, niemal dwukrotnie więcej niż Niemcy.

Więcej pieniędzy wydanych na zakupy wynika nie tylko z większej liczby Ukraińców zostających w Polsce na stale, ale też z dużego skoku wynagrodzeń dla pracowników Ukraińskich. W tym roku wynagrodzenie minimalne pobierało aż 9 razy mniej osób niż w roku 2018 i szacuje się, że przeciętne wynagrodzenie pracownika Ukraińskiego wzrosło w ostatnim roku aż o 10% – jak podają specjaliści z agencji WynajemPracownikow.pl.

Na co wydają pracownicy z Ukrainy?

Konsekwentnie od kilku lat ponad połowę swoich wydatków Ukraińcy przeznaczają na towary nieżywnościowe , głównie odzież, elektronikę i małe sprzęty gospodarstwa domowego. Zadziwiająca może być wysoka kwota, którą pracownicy z Ukrainy przeznaczają na usługi – to aż 12%. Według ekspertów dowodzi to coraz lepszej integracji Ukraińców z polskim społeczeństwem, rozbudowie ich życia towarzyskiego i rozrywkowego oraz ciągle polepszającej się jakości życia w Polsce. Istnieje duża szansa, że te właśnie wydatki są skutkiem tego, że coraz więcej Ukraińców chce się osiedlać w Polsce.

Mimo to, wciąż dość niezrozumiałe jest to, że mało firm zdecydowało się na wprowadzenie specjalnej oferty kierowanej w stronę naszych wschodnich sąsiadów. Oczywiście, mamy w pamięci ukraińskojęzyczne kampanie reklamowe jednego z największych operatorów telefonii komórkowej w Polsce czy akcje koncernu Biedronka, jednak nie jest to aż tak rozpowszechnione jak na przykład działo się to w przypadku Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii.

Polskie firmy zdają się jednak coraz częściej wykorzystywać tymczasowość pobytu pracowników z Ukrainy w naszym kraju i fakt, że często zostawiają w kraju swoje rodziny, którym regularnie wysyłają zarobione w Polsce pieniądze. Mając to na uwadze, firma Orange we współpracy z PayUkraine stworzyła serwis pozwalający wysyłać tanie przelewy na Ukrainę. Wcześniej nie było to możliwe ze względu na wysokie opłaty towarzyszące takim transferom oraz niestabilny kurs hrywny, zaś sami Ukraińcy woleli do kraju wieźć gotówkę zgromadzoną z całego, kilkumiesięcznego pobytu. Dostosowanie oferty do możliwości Ukraińców pozwala na zwiększenie ich zaufania do polskich firm, jak i do większych wydatków poczynianych w Polsce.